attrahera, rekrytera, behålla och utveckla kompetens
PÅ SPANING MED GIGS FOR HER, INOM HR OCH PEOPLE AND CULTURE
Idag pratas det väldigt mycket om kompetensbrist, både dagens och framtidens kompetensbrist. Enligt en undersökning gjord av Manpowergroup under 2021 upplever 3 av 4 arbetsgivare att de har svårt att hitta rätt kompetens. Pratar vi om kompetensbrist i ett lite bredare perspektiv, handlar det mycket om att det är väldigt hög konkurrens om den kompetens som finns på marknaden. Här finns det många företag som behöver “steppa upp” sin satsning kring medarbetare, för att bli en attraktiv arbetsgivare – eller som vi brukar säga – en modern arbetsgivare. Vi behöver tänka nytt utifrån den nya spelplan vi befinner oss i.
Vad behöver du tänka på för att se till att du når den kompetens du behöver? Så företaget kan nå sina mål. Du måste jobba med att både se till att attrahera och rekrytera kompetens, men du måste också vara duktig på att behålla och utveckla din befintliga kompetens.
attrahera och rekrytera
Se till att du har en bra en grund. Gör en kompetensplan utifrån det nya läget du befinner dig i. Du är i en nytt läge, du behöver tänka nytt när du sätter kompetensplanen. Vart är det du ska? Vad är det för kompetens du behöver för att kunna komma dit? Hur ska du tänka nytt? Har du alla perspektiv som behövs för att nå målen?
tänk mångfald och inkludering
Du behöver bredda din målgrupp! Det finns så många fördelar med mångfald. Du når en större målgrupp och missar inte en grym kompetens. Mångfald ger dig och ditt företag fler perspektiv, som i sin tur skapar innovation. Faktum är att det finns tydlig forskning som visar att företag som är bra på mångfald och inkludering, även gör bättre resultat. Spegla hela samhället, spegla din målgrupp.
Öppna upp för giggare i din organisation för att nå kompetens. Du som arbetsgivare behöver också förbereda dig på att egna företagare kommer bli alltmer vanligt i arbetstagargruppen. Vad behöver du göra för att förbereda er organisation på det?
bygg nya nätverk
Ha koll på var dina potentiella medarbetare rör sig och fundera på hur du kan bygga upp relationer där.
jobba med ditt arbetsgivarvarumärke
- Hur ser ditt arbetsgivarerbjudande ut?
- Varför ska man vilja jobba hos er?
- Hur ser er företagskultur ut?
Medarbetare köper känslan, de vill identifiera sig med er. Att känna att ens värderingar stämmer överens med de värderingar ni står för.
Tänk på att leva som du lär. Det känns snabbt falskt om du försöker presentera något som inte är äkta.
behålla och utveckla
Vad behöver du då göra för att säkerställa er befintliga kompetens, och se till att era medarbetare stannar rimligt länge?
basen för att behålla dina medarbetare
- Arbetsmiljö
- Kultur
- Ledarskap
arbetsmiljö
- Hur ser arbetsmiljön ut, motsvarar den vad ni behöver?
- Är arbetsmiljön inspirerande och flexibel?
- Ger du medarbetarna rätt förutsättningar att utföra sina jobb och må bra?
- Är kulturen på jobbet inkluderande?
- Känner sig alla välkomna, sedda och hörda?
- Jobbar du med ett inspirerande ledarskap?
- Låter du medarbetare få vara som dom är?
jobbar du med successionsplanering?
Bygger du juniora medarbetare för framtida ledarroller eller specialistroller?
Har du koll på potentialen i er befintliga medarbetargrupp?
Finns det tydliga karriärvägar att gå för dem som vill utvecklas?
Våga utmana er själva att inte tänka för traditionellt. Här finns det utmaningar för medarbetare att visa framfötterna. Även svårare för ledare att snappa upp både utvecklingsbehov, potential och hålla koll på jämställdhet.
lyssna in passioner hos medarbetare
Finns det möjlighet för medarbetarna att odla passionen vidare inom företaget. Kan det t.o.m. vara så att deras passion gynnar organisationen i övrigt? Du som känner dig lite skeptisk till detta: passion skapar prestation i mycket högre grad än erfarenhet och kompetens.
se till att ha en plan för kompetensutveckling
Ger du medarbetarna möjlighet till reskilling och upskilling? Återigen, öppna sinnet och våga utmana er själva. Det kanske inte är excelkursen som gör att du får ut det mesta av dina medarbetare.
avveckling
Avveckling är ett känsligt ämne, som vi pratar lite för lite om. Ibland är avveckling nödvändigt och det absolut bästa för alla parter. Tänk på att ha en plan för avveckling och för offboarding. Alla som slutar på ditt företag kommer att prata om hur ni har det. Vad vill du att de ska säga om er?