3 HACKS FÖR ATT MAXA DITT PERSONLIGA VARUMÄRKE PÅ LINKEDIN - VÄRLDENS STÖRSTA AFFÄRSNÄTVERK!
Om du tror att ditt personliga varumärke är din logga eller grafiska profil – då har vi ett jobb att göra! Ditt personliga varumärke kan enkelt beskrivas som hur du och din business får andra att känna sig. Föreställ dig att du är på en fest, fast du är osynlig. Du är alltså där, men ingen kan se dig. Plötsligt står en grupp människor och pratar om dig. Vad önskar du att de sa om dig? VAD de säger om dig – DET är ditt personliga varumärke.
Det är aldrig försent att börja jobba med ditt varumärke. Och tack vare sociala kanaler som till exempel LinkedIn så kan du börja på en gång med ett strategiskt, systematiskt och roligt sätt som idag går under namnet Social Selling. Med 690 miljoner medlemmar i 200 länder och 3,5 miljoner medlemmar i Sverige så är det världens största affärsnätverk.
På LinkedIn kan du hitta vrålhäftiga personer och företag, du kan stärka ditt personliga varumärke, bli en tankeledare, hitta samarbeten, knyta värdefulla kontakter, boka möten, marknadsföra din verksamhet och göra affärer. Jag har själv känt kraften i plattformen eftersom jag på mindre än 10 månader gick från att omsätta noll till sjusiffrigt – tack vare en strategisk närvaro på LinkedIn!
Men hur ska du göra för att komma igång på bästa sätt? Här är 3 hacks som tar dig framåt snabbt. Supersnabbt.
1) SLUTA GILLA, BÖRJA KOMMENTERA
Ja, du läser rätt. Sluta gilla och börja kommentera istället. Den tumme upp som du ger till ett inlägg fungerar endast som en klapp på axeln till personen som har skrivit det eller delat det. Det gör ingenting för dig! Det behöver vi ändra på. Varenda minut som du lägger på plattformen ska resultera i att ditt personliga varumärke stärks och att du attraherar nya personer till din profil.
När du slutar gilla och istället kommenterar så händer flera saker som gynnar dig! För det första så blir du synlig för alla som engagerat sig i inlägget. När du kommenterar så syns din profilbild, ditt för och efternamn och din titel för alla som engagerat sig eller kommer att engagera sig i inlägget. Och det är ju toppen!
Din kommentar skickas även som en avisering till ALLA som gillat eller kommenterat inlägget – även författaren till inlägget.
Och slutligen – inlägget som du kommenterat skickas även till DITT NÄTVERK så att de får en pusselbit till vem du är. OH MY GOD!
Taggad till att börja kommentera nu? Bra!
Så hur kommenterar du på bästa sätt? Börja alltid med SMICKER. Vi människor älskar SMICKER. Säg tack för ett bra inlägg och berätta sen VARFÖR du tycker att inlägget är bra! ”Det här inlägget stärker vad jag tycker är viktigt i min roll som…” ”Dina åsikter rimmar inte med vad jag tycker är…” ”Vilken intressant vinkel du har på det här problemet, jag anser att…”
Och varför är det viktigt att du talar om ditt varför? För att vi får en pusselbit till dig. Vem du är, vad du kan, vad du står för och så vidare. Och den pusselbiten behöver vi för att knyta en kontakt till dig. För vi vill landa i om vi diggar dig och det du kan och står för. Och du kan hjälpa oss att hitta fram till dig genom att kommentera.
Så, kommentera MERA.
2) SERVE-SERVE-SERVE-SELL
Ge mer än vad du tar. Always and in all ways. Det är den magiska formeln på sociala medier. Att du ska dela med dig av vad du kan för att attrahera din tribe. Men du kan ju inte bara ge eller hur? Du måste ju även få ta. Annars har du ingen business. Genom att använda modellen serve-serve-serve-sell så kommer du att tillgodose nätverkets behov av dina kunskaper samtidigt som du kan erbjuda dina tjänster utan att någon upplever dig som för säljig. För det är väl ändå din värsta mardröm? Att upplevas som för säljig! Lugn i stormen. Jag har lösningen.
Så, hur kan modellen se ut i praktiken? Jo, såhär!
Serve – Du skriver en krispig kommentar som ger ditt nätverk kunskaper om dig
Serve – Du kopplar ihop två personer som skulle ha nytta av varandra
Serve – Du skriver ett inlägg med dina tre bästa tips kopplat till ditt expertområde
Sell – Du skriver en kommentar där du berättar att du kan hjälpa personen i fråga, du hör av dig till en person via privat meddelande och frågar om de vill träffas för ett möte, du skriver ett inlägg där innehållet handlar om att du är open for business! Tex:
”Nu har jag plats för 2 kunder till!” ”Välkommen på mitt webinarium!” ”Vill du ha kostnadsfri rådgivning?” ”Nu lanserar jag en ny tjänst, vill du pröva på den?”
Och vet du vad det bästa är med den här modellen? Den är rolig att jobba efter! För kraven på att sälja sälja sälja försvinner och du får istället göra det du gör bäst – serva andra med dina kunskaper och personlighet. Nu är det dags för dig att sätta modellen i arbete. Yes you can!
3) GÅ FRÅN VAD TILL HUR
Ett misstag som sååå många gör på LinkedIn i sina inlägg är att bara berätta VAD personen gör. ”Idag är jag och lyssnar på Tina Lindahl som berättar om hur man kan maxa sin närvaro på LinkedIn” och en bild på Tina Lindahl. Eller ”Idag blev det en gofika efter att jag signade en stor kund” och en bild på bullen och en kopp kaffe.
Känner du igen dig? Tänkte väl det. Nu ändrar vi på det! Varför? För ditt uppdrag på LinkedIn är att utbilda och underhålla ditt nätverk! Vi vill inte bara veta VAD du gör, vi vill veta HUR vi kan ta del av det du lär dig och hur du är framgångsrik i din roll.
Så till exempel – I ett inlägg där du berättar att du varit på en föreläsning – dela med dig av att du har varit på föreläsningen (VAD du har gjort) sen lägger du till HUR du ska använda dig av kunskaperna du fick med dig! Och du – ingen vill se en bild på Tina Lindahl eller din bulle – vi vill se en bild på dig! Det är ju DIG vi bygger en relation till.
Tillbaka till HUR och gofikat. När du delar med dig av att du har signat en ny kund och du firar med en gofika – berätta HUR processen såg ut! HUR vann du kunden? Till exempel – ”Nyckeln till det här kontraktet var följande 1) En ordentlig behovsanalys 2) Vi la mycket tid på att lära känna varandra 3) Jag presenterade flera case om hur jag hjälpt liknande bolag
HUR mycket mer värdefullt är inte ett sånt inlägg? Nu bjussar du på din process, din metodik, din strategi, din personlighet till ditt nätverk. Och vet du vad det resulterar i? Att JAG som läser ditt inlägg kan börja jobba åt dig! JAG kan börja berätta för andra i mitt nätverk om hur du jobbar. Och när jag hör någon i mitt nätverk som behöver din typ av hjälp – så kan jag hjälpa till att sälja in dig! Vad sa du nuuuu då?
Jag hoppas innerligt att de här 3 tipsen inspirerar och motiverar dig till att ta din rätta plats på plattformen. Det finns en självklar plats för dig på LinkedIn. Vi väntar på dig! ❤️
Om du vill få mer tips och trix för att du ska kunna leva på det du älskar att göra så ska du såklart signa upp dig på mitt nyhetsbrev! Varje tisdag dimper jag ner i din inkorg med en famn full av hacks som hjälper dig framåt. Nyhetsbrevet är självklart gratis och du kan avregistrera dig när du vill. Vad väntar du på? Go go go!
Oh! Jag har ju en present till dig också.
När du signar upp dig på nyhetsbrevet så får du en HOW TO guide ”Lyckas på LinkedIn” – med 13 sidor steg för steg hur du maxar din närvaro på plattformen. Varsågod. 😄
Och du, glöm ALDRIG att du är grym och jag tror stenhårt på dig och din förmåga.
/Tina Lindahl
Business coach & Social Selling Expert
MEN VEM ÄR TINA LINDAHL?
Är du nyfiken på att veta mer om härliga Tina? Kika då in på hennes web.